New York en Amsterdam (23 juli tot eind)

23 juli 2009 - New York, New York, Verenigde Staten

Donderdag 23 juli

Bewolkt. Bart en Loes naar MoMA, en golfshops. Hein, ML en kids blijven even achter. Bas en Roos doen het geweldig, maar het is nu toch echt even tijd voor een rustig ochtendje, eventueel met zwembad, ook al is het nu weer bewolkt. Wel zomerse temperaturen. Hein moet zijn comicstores nog op zoeken, je ontkomt niet aan ook shoppen hier! Hein vergrijpt zich alleen aan de Barnes & Nobles op Union Square (ook het intrigerende Pride and prejudice and zombies) Geen comicstore te bekennen, maar goed dat scheelt weer geld. Terug om familie op te pikken en afgesproken met Loes en Bart voor Macy’s om ergens te lunchen. De trip duurt langer dan gepland want gedoe met kapotte metro’s gooit roet in het eten. Sandwiches en koffie buiten in soort plantsoentje voor Macy’s. Bas heeft nergens zin in, dit wordt opgelost door de actie Chess on Broadway ’09, waar hij en Hein aan gaan deelnemen, de rest gaat naar binnen. Hein verliest, Roos koopt geurtjes en hotpants. Bas ontwaart een games shop, maar er is geen compatibiliteit met Europa (pal vs. nctps(?)), het begint te regenen. Maar we laten ons niet kisten en gaan toch naar Chinatown, waar het nog harder regent, de plu’s zijn 3 dollar per stuk, (we hebben er inmiddels 6 in ons bezit), Bas krijgt nep Casio, in Little Italy schuilen we in historische locatie want 105-jarig jubileum van ‘Vincents’ met klassieke, gelijknamige saus, (sweet, medium en hot) eerst alleen opdrogen en drankje later echte familiemaaltijd met veel heen-en-weer geproef. Mooie avond.

-----------

Vrijdag 24 juli

Op tijd op. Met de metro omhoog en dwars door Central Park naar de Met. Een klassieker, Bas en Roos spreken schande van het feit dat er zoveel Egyptische artefacten overal naartoe zijn verscheept. Bij de temple van Dendur krijgen we meer hierover te horen van vriendelijke suppoost die uit eigen beweging op je toestapt! Bij de bouw van de Aswan-dam heeft men de 4 belangrijkste complexen uiteindelijk gered, omdat dat steeds maar onder water staan toch niet echt bevordelijk is. Bekendst is de verplaatsing van Abu Simbel. Leuk dat we daar vorig jaar geweest zijn. De VS heeft het meeste geld voor deze operatie gedoneerd en mocht een tempeltje oid uitkiezen en koos wijselijk voor de kleinste van de vier. Jackie Kennedy/Onasis heeft gepleit voor plaatsing van het complex in New York. Zij kon vanuit haar appartement op Park Avenue de temple zien liggen.

Voort maar weer! Roos blijkt liefde voor stijlkamers en Bas haat (te veel) schilderijen!Vet gaar! Klassieke beelden en de waanzinnige harnassenzaal doen het bij iedereen goed. Dat gold minder voor het Francis Bacon retrospectief, maar goed. Snel de moderne kunst en dan weer naar buiten. Hotdog op de trappen en overleg over programma, dat hoort erbij.

Bij Loes hangt een foto van Coen op een van de tuien van Brooklyn Bridge en dat ligt weer redelijk op de route naar Greenwich Village, althans metrotechnisch, op weg!

Op weg naar het bekende punt van de brug voel je je als Amerikaan bij de Kaasmarkt, …hm. Maar goed, de foto wordt overgemaakt, maar nu met Bart en Bas. Het is heet.

Sfeer van de Village is altijd fijn, we eten Mexicaans en maken een wandeling. Hier kun je wel wonen. Als je geld hebt tenminste….

Een klassieke toeristische dag, die we eindigen met borrel, in hotel vanwege de kids.

-------------------

Zaterdag 25 juli

Aan alles komt een eind, het blijkt goedkoper om naar het vliegveld te gaan in stretch-limo dan taxibusje ofzo, dus daar gaan we voor. Eerst nog zwemmen en pakken. Boven bij het zwembad blijkt een authentiek New Yorks sociaal ‘vrienden’clubje bijeen te komen met bijbehorende lichaamscultuur (te bruin te kleine broekjes en veel geroddel). Leuk inkijkje in dit soort cliché’s, Sex and the city is niet bedacht. Redelijk op tijd in de limo en eten in weer zo’n met oude foto’s behangen uitstalling, de laatste enorme burgers komen niet helemaal op, maar dat mag geen wonder heten.

We zijn geen fan van vliegen, maar slaan ons er doorheen, niemand slaapt echt – die nacht zijn we dus kwijt, want we arriveren om half zeven op Schiphol. Maar iedereen is redelijk fit ondanks het belachelijk warme vliegtuig en de kids zijn geweldig!

Met taxibusje naar Alkmaar, koffie bij Loes en op naar de Lyceumstraat. We hebben een fijn huis om in thuis te komen en de dag komen we een beetje daas door en ruimen een beetje op. Roos doet niet mee aan middagdutje en stort ‘s avonds bij het eten begrijpelijk in en slaapt boven binnen tien seconden.

----------------

Het is maandagochtend kwart voor negen wanneer ik (Hein) dit typ, de rest is nog in diepe rust, maar ik was om kwart voor zes al wakker.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Loes en Bart:
    27 juli 2009
    Een prachtig verslag! Wij hebben ervan genoten en een fantastische week in N.Y. gehad . Een week met een gouden randje! Bedankt.

Loes en Bart