donderdag 23 juli en daarvoor

23 juli 2009 - New York, New York, Verenigde Staten

Zondag 19 juli

Goed geslapen, vroeg op etc. Ontbijt uit styrofoam en snel  in busje naar vliegveld. Het is inderdaad een leuk vliegveld met tentontwerp en de grote open ruimte, oogt licht daardoor. Nog ijskoffie gescoord en dan in de mallemolen van de security, wat een gedoe – zelfs het folie van het pakje kauwgom triggert de scanner – schoenen uit, riem af daar gaan we weer. De vlucht gaat goed – Hein zit 5 rijen voor de rest, wel bij het raam, fantastich uitzicht want zo’n binnenlandse vlucht zit niet zo hoog. Dus het hele land glijdt onder je door.

Snelste baggage claim ooit – redelijk snelle taxirit. Hotel op 57th en 8th avenue. Prima kamer. En hereniging met Loes en Bart. We drinken wat bij het zwembad met fantastich uitzicht op de 10e verdieping. Gegeten in de buurt, Italiaans, prima en meteen weer echt New Yorks. Met dito prijzen. Laatste drankje in de typische hotelbar.

----------------

Maandag 20 juli

We liggen nog diep te slapen, toch iets van een jetlag, het is in NY weer twee uur later. Loes is 70 geworden vandaag – cadeautjestijd dus – Zondagavond muffins aangeschaft en in de Wallmart al heel veel eerder verjaardagskaarsjes. Het boek met ingescande dia’s valt in goede aarde. Terugkijken op je leven….We kopen een weekkaart voor de metro en dalen af naar SoHo, fijn kijken – animatiegallerie en ook complete skeletten te koop in winkel waar je ook terecht kunt voor je paddenhuidenportemonnee en giraffenschedel, Fijn brunchen kun je er ook, artifarti met geen hetero-ober in zicht. Wat een enorme porties ook hier. Hein koopt boeken en t-shirts. Prachtige gevels van gietijzer! Daarna afzakken naar Battery Park, tot aan de pont, maar te druk voor de pont en rest van het toeristische. Ground Zero is ondanks het feit dat het nu gewoon een grote bouwput a la Berlijn is, toch indrukwekkend, gewoon vanwege de plek waar je bent. Uitzicht is het mooist vanuit het World Financial Centre , daar is het ook koel. En het is op zichzelf ook weer een mooie plek om te zijn. Op het kerkje (St. Paul’s Chapel) en 17e eeuwse begraafplaats die in 2001 als soort van geestelijk toevluchtsoord diende is meer erg indrukwekkend vanwege alle eerbetonen en dingen die vanuit de hele wereld zijn gestuurd. Had graag nog een badge ofzo van brandweer Hoevelaken/Alkmaar meegenomen. ‘s avonds eten in van te voren door Bart geregeld restaurant (Union Square Cafe) – fantastisch!!! Gnocchi om van te huilen zo lekker. Naam van Loes in choco op dessertbordje. Bas houdt braaf stand en zit vrolijk mee te conserveren, maar later zijn de kids toch wat vermoeid dus terug naar het hotel.

Bart en Hein drinken nog wat in Ierse pub verderop.

-------------

Dinsdag 21 juli

Het regent, iedereen in het hotel doet het wat rustiger aan en ontbijt wat later, en dat merken we. Ontbijten doen we in het hotel, maar kost bijna een uur, maar goed – slecht personeel/organisatie heb je overal. Meteen staat er een mannetje paraplu’s te verkopen en we doen er 3 voor 12 dollar. Het is te mistig voor het Empire State Building. De wolkenkrabbers staan met hun bovenkanten in de wolken en nevel. We doen Rockefeller Centre, Trump Tower, St. Patrick’s Cathedral. Bart ziet over het hoofd dat het MoMA dicht is op dinsdag, is ook een rare dag voor dichte musea. We zijn dus op 5th avenue. De dames shoppen wat bij Abercrombie en H&M, er is een hele leuke Disneywinkel en FAO Schwartz zit iets verderop achter de grote Applewinkel, we vermaken ons wel. Omdat het weer ons in de steek laat is het even zoeken naar iets voor de avond – we besluiten om het dicht bij huis te houden en eten bij een bijna mafia-achtige tent waar de vele obers handig zijn in het bijschenken van de wijn en onze voorgerecht bestelling verdraaien naar heel veel antipasti.

De uggs van Roos zijn aangekomen – goede kleur dit keer dus.

---------------------

Woensdag 22 juli

Op tijd opgestaan en niet ontbeten in hotel, maar in zo’n ontbijtrestaurantje iets verderop in de straat. Fijn en een keertje licht. Museum of natural history moet je gezien hebben, we waren vroeg maar langzaam loopt de boel vol met groepjes amerikaanse kindertje die op basis van een soort zomerkampconstructie de boel georganiseerd onveilig maken. Veel, heel veel dino’s en aanverwanten. Diorama’s vol met opgezette dieren (het schijnen er 30 miljoen te zijn (?)), je kunt er wel een week doorbrengen. De big bang wordt prachtig uitgewerkt, nemen we ook nog even mee, evenals het ‘onderzee’ gedeelte, met een enorme vinvis, inktvis en een portugees oorlogsschip….genoeg om ons als mens in grootte als in tijd nietig te voelen…We merken ook dat het ritme natuurlijk totaal anders is dan de 3 weken hiervoor. Het museum zit heel comfortabel aan Central Park dus we lopen nog even door, eten een pretzel en Hot dog (later ijs) en zitten rustig in de schaduw. Later bij Strawberry Fields. Dit soort plekken genereerd toch altijd wel een aantal rare ‘vogels’.

De kilometres zitten aardig in de benen en voeten, tijd voor een pauze; Hein knapt een uiltje, de rest zit in / bij het zwembad. Roos mag niet op de schouders van Bas – want stel je toch eens voor… ‘s avonds (6 uur) op weg naar Empire State Building met de bedoeling om daarna naar Chinatown te gaan om rond te lopen en te eten. Roos stapt dapper en modisch voort op haar Uggs, die we eigenlijk altijd uggly’s noemden, maar dit is niet de standaard hobbezaklaars, maar een binnenstebuiten gekeerd bontlaarsje met randje. Roos rules the streets, Hein is trots. Maar het is zo druk in het Empire State Building, en we voelen ons zo gepiepeld door die rare Amerikanen die in een uniform toch meteen heel anders doen, dat het veel te veel tijd kost, het is ook een beetje heiig, maar het blijft een mooie plek, zo hoog boven de stad. Terug richting hotel en gegeten in de buurt, erg lekkere erwtensoep. Het eten in de big city is echt van een beduidend beter niveau dan daarbuiten! En we ziten qua hotel echt in een prima buurt wat dat betreft.

----------------

Donderdag 23 juli

Bewolkt. Bart en Loes naar MoMA, en golfshops. Hein, ML en kids blijven even achter. Bas en Roos doen het geweldig, maar het is nu toch echt even tijd voor een rustig ochtendje, eventueel met zwembad, ook al is het nu weer bewolkt. Wel zomerse temperaturen. Hein moet zijn comicstores nog op zoeken, je ontkomt niet aan ook shoppen hier!

1. Marco:
    23 juli 2009
    Hi,

hier de adressen. Ben altijd heel blij geweest in deze beiden. Als je nog een kilo of 30 te vullen hebt voor comics, kan ik je graag het een of ander aan ideen, kado's enzovoort sturen.

Midtown Comics Times Square
    200 W. 40th Street
    New York, NY 10018

Midtown Comics Grand Central
    459 Lexington Avenue
    New York, NY 10017

PS: Dark Horse Kull en Solomon Kane, maar ook de ver-comic-ing van Fafherd and The Grey Mouser/ Lankmhar neem ik graag :=) (ah, toe)

Geef Loes nog een dikke zoen van ons. (ok, is al een paar dagen terug, maar een zoen schaadt nooit) en ik wens jullie nog een fantastische tijd in NY
  2. Jan van Putten:
    24 juli 2009
    Ah,
    Je kan boodschappenlijstjes sturen lees ik. Doet u mij dan maar ook wat voor mij. Ik wil graag een simlockvrije Iphone.
    Als jullie toch naar golfstores gaan. Hebben ze daar ook rechtdoor ballen? De ballen die ze hier verkopen hebben nogal eens de neiging om de bocht om te gaan.
    Veel plezier