Maandag 13 juli

13 juli 2009 - Yellowstone National Park, Wyoming, Verenigde Staten

Na een nacht vol onweer, gelukkig nu geen lekkage binnen, zijn we vroeg wakker, spotten een beer op de camping, oh nee het is een circusbeer of nee een mens, de humor zit er al vroeg weer in.

We gaan zonder ontbijt op pad, want we hebben allerlei ideeen over ontbijtjes op veel mooiere pleken dan op deze toch wat krap bemeten campingplek, met uitzicht op welliswaar bos, beren! (niet gezien), maar vooral op lelijke motorhomes, en waar de squirrels op onze voedselresten azen. Helaas ziet het weer er dreigend uit, en spetten er regendrupples op de voorruit. Onderweg naar Canyon Village worden we gelijk verrast door geisers om ons heen, we stoppen bij Mud Volcano en lopen een klein rondje. Tussen de heerlijk naar zwavel ruikende geisers en bronnen. Tussen al dat hete water ligt een bison. Wel dichtbij!

We rijden verder naar Canyon Village, een echte canyon, gevormd door Yellowstone River, en gaan aan de South Rim eerst koffie zetten! Zeer tegen Bas zijn zin in eten we ontbijt aan de rand van de parkeerplaats, vlak bij het fantastische uitzichtpunt op de waterval; de Upper Fals. Hij schaamt zich dat we daar zitten te eten en drinken terwijl om ons heen juist uit hun bus gestapte Japanners lopen…. Tot overmaat van ramp spreekt een Amerikaanse man hem ook nog aan over zijn kapsel, vindt hij te lang, nou ja!

Servies snel terug in de RV en we gaan vol goede moed nogmaals naar de waterval met als doel een kleine hike naar beneden te maken. Gelukkig met muggenspul mee, want we worden lek gestoken.

Na een stuk dalen (steil!) blijkt de rest van de trail afgesloten, dus terug naar de RV en naar de North Rim, waar we op een werkelijk een fantastisch uitzichtpunt komen! Het is druk, maar goed te doen, de meeste mensen houden aardig rekening met elkaar in de zin van elkaar de ruimte geven te kijken en te fotograferen, of elkaars families op de foto te zetten. Ontzettend indrukwekkende plek.

Door naar het volgende visitorcentrum, de geschiedenis van Yellowstone in relatie tot de hotspot die het is. We zitten bovenop veel levende vulcanische activiteit, En heel dicht bij magma! De visitorcentra zien er bijna allemaal fantastisch uit. Met heel toegankelijke informatie, audiovisueel prima voor elkaar. Na koffie en koek door naar Norris, een verzameling van basins en geisers zoals nergens ter wereld aanwezig. We maken een wandeling van een uur. Overal hangt de geur van rotte eieren - zwavel! Echt van de ene verwondering in de andere. Was al beschreven als een mooier punt dan de Old Faithfull, en dat zou best eens kunnen. Geur en kleur zijn bijna niet vast te leggen, we maken wel filmpjes…. Stukken van een andere planeet zijn in het bos gevallen, zoiets.

Tijd om uit te rusten in de RV, en dat kan, want het is weer en heel stuk rijden naar ons volgende doel, de Old Faithfull, want die willen we toch zien. Onderweg zijn we zo’ n beetje continu om ons heen aan het loeren naar dieren. We zien bizons, eerder op de dag al hele kuddes, je gaat er al bijna aan wennen! En later een mule deer (man). Soms stoppen mensen op bijna gevaarlijk wijze aan de kant van de weg, ‘alleen’ om een bison op de foto te zetten…

Aangekomen bij de Old Faithfull, die elke anderhalf uur gaat spuiten, is alles weer op zijn Amerikaans geregeld. Toch flink zoeken naar een parkeerplek, gelukkig is onze RV relatief klein, en dan naar en soort tribune en afwachten. Na een half uur wachten gebeurt het, de Old Faitfull barst uit! Voor wel twee minuten, nou ja, we hebben hem gezien, toch bijzonder. Inmiddels is het half vier, we hebben eigenlijk best trek, komen echter eerst in de volgende bijzondere giftshop, geven veel te veel geld uit, maar ook aan een warme deken!

We passeren de Continental Divide. Daarna naar Grant Village waar we op een plek aan het meer eten, lekker en heel mooi en groot gebouw, qua binnenruimte – alles van hout – dat is er genoeg. Nu zou aansluitend een douche en hotelkamer best lekker zijn, want de wind is koud en we zijn best moe. Bas heeft zich waarschijnlijk inmiddels al een week niet gedouched, overigens vier dagen geleden nog wel gezwommen….

We gaan er nog voor en luisteren om half acht nog naar een ranger die alles van wolven weet, wel weer heel leuk. Roos ontmoet het eerste Nederlandse meisje die helaas op een andere camping staat.

Terug naar onze eigen plek, we blijven binnen, kids gelijk in hun warme bed!

Terwijl we dit typen horen we het gehuil van coyotes ….en het stormt, best spooky, ook wel wat je verwacht als je in een National Park gaat kamperen.

Dieren gespot: bison, Mule deer, thermophyten in de geisers, maar die waren te klein

Milage 39220 Je rijdt toch ook zomaar 100 mile door zo’n park!