Dinsdag 14 juli

14 juli 2009 - Thermopolis, Wyoming, Verenigde Staten

We typen dit nu weer eens buiten, onder een prachtige sterrenhemel – alleen veel muggen.

Wekker niet gezet, we waren gistern toch zo’n 12 uur on the road en te voet. Iedereen gedouchet, binnen ontbijten, koud en grijs is het buiten en keihard werken aan het Junior Ranger krantje want die gaan we later nog inleveren, ditl lukt natuurijk ook, geen speld dit keer , maar een patch, die je kunt opnaien dus.

Weg uit Yellowstone, toch een van de mooiste parken die we zagen, ruig en groot. Ook het verbrandde dode gedeelte noordoostelijk is adembenemend, maar hoe we ook kijken, geen beer meer gezien. Wel eeuwige sneeuw.

Daarna dalen we af naar langs weer een scenic byway, de moooiste 50 mijl van de VS, volgens Roosevelt, en ook wij zijn verrast door dit steeds weer nieuwe landschap. Ook wiedse, relatief kale uitzichten zijn meer dan prachtig. Wyoming is vast heel christelijk en berkompen, maar een van de mooiste plekken op aarde.

Relatief snel zijn we in Cody, hometown van Buffalo Bill, het begint met Old Trail Town, waar iemand allerlei authentieke woningen en winkels bij elkaar heeft gesleept tot een echt westernstadje, zonder dat je nu eens een keer wordt doodgegooid met giftshop etc. The real thing, Inclusief de hideout van Butch Cassidy en the Sundance Kid, en de begraafplaats van Jeremiah Johnson, trapper en legendrisch figuur, er is ook een film van hem waarin hij wordt gespeeld door Robert Redford (die ook the Sundance Kid speelde).

Kortom we lopen door een echt oud, stoffig Wild West stadje. Heel erg leuk. Hein koopt de film en Buffalo Bill borrelglas. Roos de I hartje Wyoming sleutelhanger.

We gaan naadloos over inaar het Buffalo Bill Museum, het beste western museum ter wereld. Het zijn eigenlijk 5 musea; indianen, heer Bill, wapens, kunst en natuur-historisch. Als je rondloopt nlijkt dat we aardig afgedekt zijn in onze kennis qua geschiedenis en natuur. De kunst wordt qua onderwerp al snel vrij kitcherig maar wat een waanzinnig museum, aanrader!

Ook een attractie, echte amish, met vrouwen en kinderen en baarden. Roos was geschokt over de beige jurken van de meisjes en uberhaupt over uiterlijk en levensstijl, maar concludeerde dat zij ons ook gek zullen vinden.

Buiten nog bonen en biscuit gegeten uit de Dutch Oven (pan boven vuur met kooltjes ook op de deksel) vanuit huifkar die ook meereisden met de cowboys, 20 man voor 3 maanden, dat zijn heel wat bonen. Lekker

We hebben goed geluncht, weer laat en de stemming zit er nog goed in, dus we besluiten om verder af te zakken, weer geen rodeo dus!

Het historische plaatsje Meteetsee, blijkt te klein, ondanks historische saloon. En het regent. Dus richten we onze pijlen (haha) op Thermopolis, met wederom bronnen. De rustieke camping die we zochten, vonden we uiteidnelijke maar bleek opgeheven, jammer want mooie plek aan rivier. Terug naar het stadje naar camping The fountain of Youth. De TomTom van Karen en Peter redt ons, althans het humeur van ML. Best aardige plek, uitzicht op rode rotsen in de verte, wel rijdt de trein 1 x per 3 uur met heel veel wagons langs. Hoogtepunt van de camping zijn de hete poelen waarin je kunt zwemmen, heerlijk. Waar zelfs Bas idie last heeftt van een losse kies van opknapt. De watertemperatuur loopt op van lauw naar te heet. ML is de enige in de laatste staten die een bikini bezit. (en een figuur (hein))Verde verdenken wij hier iedereen van intolerant christenschap. Iedereen zit na half tien in zijn RV, wij genieten , tussen de citronellakaarsen van een werkelijk indrukwekkende sterrenhemel.

Morgen verder naar het zuiden, stoppen wellicht in Casper , daarna zien we wel, hopen wel op internetverbindig, is in Wyoming verder vrij waardeloos.

Wetenswaardigheden:

Hein heeft deze vakantie nog maar 20 bladzijden gelezen, eindigt hiermee ondeaan de ranglijst

De hoeveeheid plastic zakjes waarin de allereerste bodschappen zaten, was dusdanig dat dit nog steeds onze vuilniszakjes zijn.

Dieren gspot: heel veel vogeltjes, herten verwerkt op diverse wijze in zgn antlerart, veel paarden en een paar campingpoezen. geen beer. muggen!

Milage: 39411

Van reisblog naar fotoboek